Organiseren is werk
Het organiseren van werk is werk, het is niet iets dat je naast je werk moet doen. Het is het belangrijkste onderdeel van je werk. Als je het werk niet goed organiseert naar prioriteit is de kans groot dat je aan de verkeerde dingen aan het werken bent. Als je een slim Get Shit Done Systeem voor jezelf maakt is dit de volgende stap na het verzamelen van werk. De stappen voor het het goed organiseren bestaan uit: Verzamelen, Organiseren en Doen, afgekort VOD. Je wil namelijk de vodden in je leven netjes opruimen zodat er tijd ontstaat voor leuke dingen (die je spontaan wil doen) en creativiteit (met een hoofd vol vodden is geen ruimte voor spontaniteit en creativiteit).
Slim organiseren
Voor het organiseren van werk is het belangrijk om de juiste tools te gebruiken en daarnaast slimme routines te ontwikkelen die maken dat je systeem werkt. De belangrijkste stappen voor het slim organiseren:
- Orden de items die verzamelt in een degelijke takenlijst, mijn favoriete gereedschap is momenteel Todoist
- Maak een slimme taakomschrijving met een werkwoord
- Werk met een slimme agenda waarin je afspraken met jezelf vastlegt
- Begin je dag goed met een dagstart en niet met het checken van mail
- Kijk na het afmaken van een taak op je takenlijst en werk lineair in plaats van Ad Hoc of uit de Inbox
- Sluit de dag bewust af met een dagafsluiting
- Sluit je week bewust af met een weekafsluiting
Begin klein met vaste routines
Het organiseren van je werk leer je niet in één dag. Kleine dagelijkse stapjes en vaste routines helpen om rustig je eigen systeem op te bouwen. Wil je een goede start maken? Schrijf je dan in voor het gratis Get Shit Done programma.
Online Ondersteuning
Heb je ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van je systeem en gezond gedrag dat daar bij hoort?
Meld je dan aan voor een belafspraak voor Online Coaching.