Productiviteit

#30 Maak een checklist

By 30 april 2019december 9th, 2019One Comment

Check, check dubbelcheck

Oops weer vergeten. Hoe vaak vergeet je iets wat je écht niet moest vergeten tijdens zaken die een routine zouden moeten zijn? If you are like me: te vaak. Mijn korte termijn geheugen lijkt een zeef. Met hele grote gaten dan wel. Op het moment dat ik me iets ‘moet herinneren’ komt het niet. Waarschijnlijk lig ik in gedachten op het strand van Hawaï met een cocktail om te zien hoe een mooie set golven binnenrolt. Hoe kan jezelf helpen herinneren? Maak een herbruikbare checklist voor procesmatige taken.

Beginnen met een checklist

Achtergrond over het nut van het maken van een checklist

Tot wel 40 procent van je werkzaamheden bestaat uit routines. Saai dus. Daarom checkt het brein uit als je routinematig werk moet uitvoeren. Hierdoor is de kans groot dat ik halverwege een taak zomaar iets anders ga doen en vergeet af te maken waar ik mee bezig was. In Thinking, Fast and Slow legt Daniel Kahneman uit dat er twee delen in je brein zijn. Systeem 1 dat intuïtief is en System 2 dat logisch denkt. System 2 heeft de functie om System 1 in de gaten moet houden (kort door de bocht, ik weet het). Als je de neiging hebt om veel te dagdromen dan is het controleren van je eigen werk een ramp. Een checklist kan een geweldig hulpmiddel zijn om jezelf te controleren en te zien hoe foutgevoelig je bent. Niet leuk, maar wel erg nuttig.

Meer informatie

The Importance & Value of the CHECK LIST, Atul Gawande over het belang van een checklist tijdens chirurgie: 35 procent minder complicaties, 47 procent minder patiënten die overleiden tijdens de operatie

365 stapjes om productiviteit te verbeteren

Deze tip is onderdeel van de reeks 365 stapjes om 37 keer productiever te worden. Heb je hulp nodig bij het aanleren van nieuwe routines? Plan dan een belafspraak dan bespreken we hoe samen kunnen werken aan nieuw gedrag.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder