Overzicht over je werk geeft rust
Het bijhouden van een todo lijst gaat niet over het afvinken van zo veel mogelijk taakjes. Niet over zo veel mogelijke gedaan krijgen. Ze gaan over het doen van de juiste dingen op het juiste moment. Zonder je zorgen te maken over alle andere shit die je nog op je bord hebt. Het maken van een todo lijst gaat dus over het regelen van de dingen die je op dat moment niet aan het doen bent.
Tips voor snappen van de reden voor een todo lijst:
- Een bijgewerkte todo lijst zorgt er voor dat je met volledige concentratie ergens mee bezig kan zijn zonder dat je zorgen hoeft te maken dat er elders iets misgaat.
- Alleen met een todo lijst kan je overzicht creëren over je prioriteiten. Hierdoor kan je besluiten om iets niet te doen en wordt het duidelijk wat er gebeurd als je iets uitstelt.
- Met een goede todo lijst heb je inzichtelijk hoeveel werk je hebt en heb je een valide reden om ‘nee’ te zeggen tegen verzoeken van collega als je geen tijd hebt.
Informatie over een todo lijst
Als je druk bent in je hoofd met alles dat je nog moet doen probeert je brein te signaleren dat je weinig controle hebt over waar je aan moet werken. Het maken van goede keuzes wordt moeilijk omdat je het overzicht mist. Als je alles uit je hoofd haalt door het puntsgewijs op te schrijven geeft dat ontspanning. Je brein raakt vrij van alle belasting. Hierdoor is er ruimte om met volledige focus aan een taak te werken. Het bijhouden van een todo lijst maakt het mogelijk om te focussen. Tevens ontstaat de mogelijkheid om flexibel te worden en op onverwachter situaties te kunnen reageren: Mind as water.
Tips voor het snappen van de reden achter een todo lijsten
- Mind as water (David Allen, YouTube)
365 stapjes om productiviteit te verbeteren
Deze tip is onderdeel van de reeks 365 stapjes om 37 keer productiever te worden. Heb je hulp nodig bij het aanleren van nieuwe routines? Plan dan een belafspraak dan bespreken we hoe samen kunnen werken aan nieuw gedrag.
One Comment