fbpx Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

#158 Stoppen met storytelling

By 17 juni 2021augustus 31st, 2021No Comments

Reclame en sprookjes

Storytelling is een veel bewierookte methode in marketing om consumenten mee te nemen in het verhaal van een merk. Een verhaal beklijft nu eenmaal beter dan losse feiten. Na 15 jaar ervaring met webmarketing kijk ik vaak dwars door deze verhaaltjes heen. Reclame kijken wordt hilarisch, je ziet hoe storytelling wordt misbruikt door beeld en muziek te gebruiken om consumenten emotioneel te raken. Storytelling is vaak een hoop BS. In plaats van verhaaltjes te geloven kan je leren om objectief waar te nemen. Ook de verhaaltjes in je eigen hoofd. In plaats van de wereld vast te leggen in verhalen en verbanden die er niet zijn en kan je objectieve beslissingen proberen te nemen.

Beginnen met storytelling doorzien

  • Begin met het observeren van je eigen gedachten. Mediteren is een geweldige manier om objectief naar je eigen gedachten te leren kijken.
  • Luister naar de verhaaltjes die je in je hoofd creëert waarbij je losse feiten probeert samen te voegen in een verhaal. Al deze verhaaltjes leiden tot overtuigingen. Ook over wat je allemaal wel/niet kan.
  • Om te oefenen krijg je gratis de hele dag oefenmateriaal in de vorm van reclames. Kijk naar het beeld, de muziek en je eigen emotie. Stel je voor dat een buitenaards wezen dezelfde reclame ziet, welke conclusie zou deze trekken?

Achtergrond bij storytelling

Om de wereld om je heen te snappen creeër je patronen om niet alle feiten los te hoeven te interpreteren. Vanuit deze partonen is het makkelijk om snel conclusies te trekken. De downside is dat je conclusies gebaseerd zijn op zelf geconstrueerde verhalen en dus altijd in het verlengde van je eigen verhaal liggen. Als je de tijd neemt om je brein de kans te geven om langzaam te denken zie je een hele andere wereld. Zelfs Kahneman geeft toe dat hij, ondanks zijn eigen kennis, vaak ook een zeker bias heeft en niet veel betere beslissingen neemt dan een leek. Een geruststelling als je denkt dat hij briljant is en jij niet.

Job Baart de la Faille

Ik ben een online coach die je helpt om slimmer te werken (en niet harder). Via online coaching help ik je om jouw eigen systeem en gedrag te ontwikkelen.

× Maak een belafspraak