Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

De zero WhatsApp inbox methode

By 16 mei 2018augustus 31st, 202110 Comments

Hoe gebruik je WhatsApp slim?

Dagelijks ontvang je inmiddels tientallen, zo niet honderden WhatsApp berichten. Sommige berichten zijn zinnig andere niet. De tijd en aandacht die het kost om alles bij te houden loopt hard op. Hierdoor gaat veel tijd op aan dingen waar je misschien wel geen tijd aan wil besteden. Daarnaast raakt je aandacht versnipperd, het is al moeilijk om goed ergens je aandacht bij te houden. Als je er van uitgaat dat je bij elk bericht even afgeleid bent en daarna ook weer moet terugschakelen waar je mee bezig was verlies je veel tijd en focus.

Het valt niet mee

Als je denkt dat het wel meevalt kan je een app gebruiken om je telefoongebruik inzichtelijk te maken, ik gebruik momenteel de app Phone Usage. Let me tell you: je schrikt van je eigen gebruik. Het aantal keren dat je de telefoon ontgrendelt komt makkelijk boven de honderd. Anderhalf uur per dag telefoongebruik haal je makkelijk! WhatsApp is waarschijnlijk de grootste tijdslurper. Natuurlijk levert het gebruik je ook veel op, maar met cijfers bij de hand kan je wel een afweging maken waar je voor kiest: You own WhatsApp of WhatsApp owns you.

Analogie met de zero inbox methode

De principes voor het efficiënt verwerken van je WhatsApp berichten komen redelijke overeen met de zero inbox methode. Een makkelijke manier om de tijd die je besteedt aan WhatsApp terug te dringen en het aantal keer dat je de telefoon ontgrendelt te beperken is door de berichten in een batch taak  (direct achter elkaar) te verwerken en bijvoorbeeld 1 keer per uur te kijken.

Tips voor het verwerken van je WhatsApp berichten:

  • Zet notificaties van WhatsApp (op je startscherm) uit
  • Demp groepschats waar het meer op een kippenhok lijkt dan op een groep waar je info uitwisselt en vink ‘Meldingen weergeven’ uit.
  • Behandel elk bericht één keer, volgens het OHIO principe: ‘Only Handle It Once’, dit voorkomt dat je uitstelt om te antwoorden (bv door het te lezen en daarna te het vergeten)
  • Werk alle chats in één keer allemaal af van boven naar beneden
  • Zet in je status message dat mensen je bellen of SMS en als het urgent is

Note: Je zal nu best eens een belangrijk bericht missen, maar misschien levert de rust die je krijgt door minder te checken wel op tegen het FOMO (Fear of Missing Out) gevoel.

Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder

× Vragen?