Slim bestanden verwerken
Kan je dat ene bestand dat je nu net nodig hebt weer niet vinden? Grote kans dat je het vluchtig op een plek hebt opgeslagen: desktop, temp folder, my documents. God knows. Maar jij niet.
Op het moment dat je het bestand opslaat doe je wat het makkelijkste is op dat moment: het zo snel mogelijk opslaan. Echter op het moment dat je het bestand nog een keer nodig hebt erger je je kapot… aan je oude zelf. Vreemd dat we dit gedrag niet af kunnen leren? Maak een begin met lief te zijn voor je toekomstige zelf door spullen netjes achter te laten.
Beginnen met lief zijn voor je toekomstige zelf
- Bedenk één keer een logische directory structuur en orden je files op die manier, zie hieronder een tip voor een structuur
- Als je in de haast een bestand op een willekeurige plek wil opslaan. Gebruik de mini interventie: “lief zijn voor mijn toekomstige zelf” om deze neiging te weerstaan
- Merk op als je het voordeel begint te ervaren dat je spulletjes wél snel kan vinden (en je niet je collega nog een keer hoef te vragen om het nog een keer te mailen of een half uur in je eigen mail hoeft te zoeken)
- Wil je meer training probeer dan ook alle vuile vaat direct in de vaatwasser te zetten in plaats van op het keukenblad
Meer informatie over het slim verwerken van bestanden
Een paar timesavers:
- Plaats alle documenten die je nodig hebt bij een afspraak in het calendar item voor die afspraak
- Gebruik Dropbox zodat je overal je bestanden kan opslaan en openen
- Haal bijlagen uit je mail en sla ze op in je directory
- Als je een directory structuur wil maken die je kan sorten op datum begin de naam van de directory dan met 20200109 (vandaag), dus jjjjmmdd
- Maak je desktop leeg en houd dit zo, Desktop Zero
One Comment