MeditatieProductiviteit

#123 Stoppen met zelfveroordeling

zelfveroordeling

Kloothommel

Ik laat een pot vallen in de keuken. Met een harde klap klettert alles over de vloer. ‘Kloothommel!’ schiet het door mijn hoofd. Een verwensing aan mijn eigen adres. Het zit zo in mijn systeem om mezelf zo op de korrel te nemen als er iets fout gaat. Het effect is tevens een schokgolf door mijn nekspieren. Alsof ik het gevecht met mezelf aan wil. Vreemd eigenlijk. Als anderen iets laten vallen zou ik dan ook zo reageren? Nee! Ik zou zeggen geeft niet! Hier kan ik anders mee om leren gaan. Aardig zijn voor jezelf klinkt mij vaak te zweverig. Maar maar bij zelfveroordeling is het een kwaliteit om te ontwikkelen.

Stoppen met zelfveroordeling

  • Begin met het trainen van aandacht voor je gedachten en je gevoel.
  • Zoek de milliseconde op nadat er iets fout is gegaan. (Nen = het kleinste moment van zuivere aandacht dat bewust stuurbaar is)
  • Merk op hoe jezelf toespreekt in je hoofd en wat je voelt in je lichaam.
  • Zou je een vriend ook zo toespreken? Waarschijnlijk niet!
  • Spreek jezelf toe zoals je ook een vriend toe zou spreken. Rustig en vriendelijk.
  • Adem één keer diep in en rustig uit om het nieuwe gevoel in je systeem te krijgen en te voelen hoeveel rust dat geeft.
  • En nu oefenen, oefenen en oefenen. Elke keer dat er iets fout gaat. Een mooie kans om veel fouten te maken.

Achtergrond bij zelfveroordeling

Jezelf de schuld geven is een reflex. De reflex van zelfveroordeling is bedoeld om jezelf in het gareel te houden. Angst voor afwijzing van jezelf of anderen als je fouten maakt. Jezelf veroordelen is zeer destructief en aanleiding voor depressie. Hoe harder je jezelf in het gareel probeert te houden hoe meer je in je eigen voet schiet. Open vriendelijke aandacht voor je eigen fouten geeft je de kans om deze balans te herstellen.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder