Het waarom. Heb je het nog steeds niet gevonden en word je er gek van? Grote kans dat je gebrainwhast bent door job coaches (what’s in the name..) die je wijs maken dat je goed moet denken over zingeving in je werk. In marketing bingo: The why. Dit is een aardig model voor gevestigde bedrijven die een nieuwe koers zoeken. Maar niet voor het slijpen van je eigen bijl. Het blijven hangen in de vraag wat de zin van jouw werk zou kunnen zijn is als delen door 0. Je belandt in de loop uit de hel waardoor er niks meer uit je handen komt. Maak een begin met het ‘doen’ in plaats van denken. Klein en simpel.
Stoppen met het zoeken naar het waarom
- Begin met opruimen van je digitale werkplek, grote kans dat je binnen 5 minuten iets tegenkomt wat je interesse heeft of had. Opruimen geeft ruimte en overzicht.
- Zoek de kleinst mogelijke uitdaging in het werk dat je nu niet leuk vindt en maak er een spel van: binnen 15 minuten 5 saaie mails wegwerken. Ontwikkel momentum in plaats van treuzelkracht.
- Zoek goede podcasts op keywords die jou pakken. Dit geeft nieuwe inspiratie om te doen.
Achtergrond bij het denken door doen
Als je productiviteit terug loopt of je werk niet meer leuk is, is het verleidelijk om te gaan twijfelen aan alles. Dit los je niet op door een stevig stukje denkwerk. Juist op dat moment helpt het om snelheid te behouden om de juiste afslag te vinden. Als je op voorhand probeert te bedenken welke afslagen je mogelijk tegenkomt val je stil.
365 stapjes om productiviteit te verbeteren
Deze tip is onderdeel van de reeks 365 stapjes om 37 keer productiever te worden. Heb je hulp nodig bij het aanleren van nieuwe routines? Plan dan een belafspraak dan bespreken we hoe samen kunnen werken aan nieuw gedrag.
One Comment