Productiviteit

#108 Beginnen met een braindump routine

Oopsie vergeten

Mijn kortetermijngeheugen is een zeef. “Dat doe ik zo wel even” resulteert regelmatig in een “Oops weer vergeten” moment. Op zo’n moment wijst iemand anders mij op het feit dat ik nog een iets van me zou laten weten. Met als gevolg dat ik me schuldig voel. Daarnaast heb ik weer eens de bevestiging dat ik een goudvissenbrein heb. Ik haal het gemiddelde van 7 dingen die je in je korte termijn geheugen zou kunnen opslaan niet. Mijn excuus is dat ik heel veel gedachten heb. Met een regelmatige braindump heb ik mezelf aangeleerd om mijn hoofd regelmatig leeg te maken.

Starten met een braindump routine

  • Koop een klein notebook dat in je binnenzak past. Voor mij werkt de Rocketbook Mini als een dolle.
  • Installeer de Braintoss app om soundclips, kleine aantekeningen en afbeeldingen in één keer naar verschillende e-mail adressen te sturen.
  • Installeer Todoist om snel taken uit je hoofd in een app te zetten.
  • Bij élke gedachte die voorbij komt die de moeite waard is heb je 6 seconden om deze uit het hoofd te halen naar Rocketbook, Braintoss of Todoist (daarna is de deze weg).
  • Bij elke stressvolle gedachte die stoort. Schrijf deze kort uit je hoofd. Verwerk deze op een later moment door een eerste actie te verzinnen die helpt om de stress te verminderen.

Achtergrond bij een braindump

Gemiddeld krijgen 40.000 tot 60.000 gedachten per dag. Sommige komen aan de oppervlakte en andere niet. Een bewuste gedachte die aan de oppervlakte blijft is soms al weer na een aantal seconden weer weg. Dat is het moment om ‘m beet te pakken en er wat mee te doen. Als je dat niet doet is de kans groot dat de gedachte nog een paar keer voorbij komt. In een slecht geval eindigt dit in het rondmalen van gedachten. Probeer dit voor te zijn door regelmatig je hoofd leeg te maken.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder