MeditatieProductiviteit

#119 Beginnen met Positive Reframing

positive reframing van depressieve gedachten

In een mindere tijd van mijn leven heb ik cognitieve therapie gehad om mijn gedachten weer op een rijtje te krijgen. Voor zo ver dat überhaupt mogelijk is. Veel CGT technieken zijn gericht om het opsporen van denkfouten. Om deze vervolgens te herstellen. Dat werkte deels. Soms blijft het een beetje als het niet meer denken aan de roze olifant in de kamer. Onlangs kwam ik er achter dat er ook iets moois schuilt in depressieve gedachten. En dat dat ook vaak de reden is waarom je ze niet loslaat. Iets wat mijn cognitieve wereld op z’n kop zette: Positive reframing van depressieve gedachten.

Beginnnen met positive reframing

  1. Schrijf een depressieve gedachte op.
    • Ik stel alles uit omdat ik bang dat het niet goed genoeg is
  2. Bedenk een positieve stelling bij deze gedachte die 100% waar is.
    • Ik wil graag alles goed doen
  3. Koppel deze positieve stelling aan een van jouw kernwaarden
    • Ik streef altijd het maximaal haalbare
  4. Stel je voor dat er een knop was waarop je kan drukken zodat deze kernwaarde in één keer weg is, zou je er op drukken?
    • Nee! Want je wil niet alles opgeven van de kwaliteit van het streven om alles zo goed mogelijk te doen
  5. Bedenk hoeveel procent van de kernwaarde je wil afzwakken zodat je minder doorslaat naar prefectisme.
    • Als ik 20% procent minder perfectionistisch behoud ik mijn streven naar kwaliteit, maar verlies ik de depressieve gedachte
  6. Ongelofelijk toch..

Achtergrond bij positive reframing

De upside van depressieve gedachten zijn niet te zien als je depressief bent. Wat dan zie je alles juist door een donkere bril. Echter als je een hulpmiddel hebt om een andere inval op je depressieve gedachte te vinden kan dit veel verlichting geven. Dan snap je opeens ook waarom het zo moeilijk is om deze gedachten helemaal op te geven. Je eigen weerstand houdt je tegen om beter te worden. Voor mij een zeer geestverruimend inzicht dat helpt bij meer zelfacceptatie in plaats van het veroordelen van mijn eigen gedachten. Het idee kwam tot mij via het boek Feeling Great van David Burns.

Plan je belafspraak

Heb je hulp bij het omzeilen van gedachten die je blokkeren om te doen wat je écht graag wil doen? Plan een belafspraak dan kunnen we kijken wat voor jou de beste oplossing is.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder