Begin met realistisch plannen
Ontevreden omdat je weer niet je todo lijst hebt kunnen afwerken. Wat doe je fout? Je houdt jezelf voor de gek. Planningsbedrog. Elke dag weer. We maken een lange lijst met todo’s maar tellen niet op hoeveel werk daar écht in zit.
Tips het plannen van taken
- Zonder meten niet verbeteren: hou de minuten dat je aan een taak spendeert eens één dag bij, Toggle is een simpele Chrome plugin met een timer om je op weg te helpen
- Maak een ruime schatting voor de benodigde tijd bij het opschrijven van een todo
- Zet korte subdeadlines voor het afronden van een taak, bv elk half uur een klein onderdeel dat je af wil hebben
- Vermenigvuldig de benodigde uren eens met Π (3,14) als dit te veel is: mooi, lekker rustig. Dan kun je stapje voor stapje wat krapper schatten.
- Plan ruimte tussen je taken. Neem hiervoor ongeveer even veel tijd als de taak zelf kost.
- Schrijf eerst een taak op je takenlijst voor je begint. Hierbij dwing je jezelf om focus te houden en achteraf te kunnen zien wat je idee was. Als je dit niet doet leer je niet van je fouten.
De redenen achter te veel taken
Waarom houden we onszelf elke dag voor de gek met de planning. Omdat je anders niet eens zou beginnen aan werk waar je uren op moet ploeteren. Ondanks het feit dat we soortgelijke taken eerder hebben gedaan. Dit komt voort uit een bias om toekomstige taken constant te onderschatten en gedaan werk te vergeten. Het is vaak sociaal wenselijk om tegen een klant of collega te zeggen: dat doe ik wel even. Maar deze toezeggingen bijten je uiteindelijk altijd in je kont.
Meer informatie over planningsbedrog
- Planning falacy zoals beschreven door Daniel Kahneman
365 stapjes om productiviteit te verbeteren
Deze tip is onderdeel van de reeks 365 stapjes om 37 keer productiever te worden. Heb je hulp nodig bij het aanleren van nieuwe routines? Plan dan een belafspraak dan bespreken we hoe samen kunnen werken aan nieuw gedrag.
3 Comments