fbpx Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

Weg met Freek en de dierenplaatjes

By 17 juni 2015augustus 31st, 20213 Comments

freekAfgelopen maandag kreeg ik fikse ruzie met mijn zoontje van zeven jaar over de boodschappen. Hij stond er op dat ik boodschappen ging doen bij de Albert Heijn omdat je daar nu gratis dierenplaatjes van Freek krijgt bij de boodschappen. Ik wilde niet naar de Albert Heijn omdat ik een andere voorkeur heb voor het doen van mijn boodschappen. Freek blijf van mijn boodschappen af.

Lokmiddelen

Ik word erg moe van alle lokmiddelen die supermarkten inzetten om mij via mijn kinderen te bereiken. Het gratis weggeven van onweerstaanbare hebbedingetjes voor kinderen noem ik valse kidsmarketing. Als de kinderen de dierenplaatjes niet zelf in de gaten krijgen worden ze er wel op gewezen doordat andere kinderen op school in de klas met hun bijna volle spaarboek lopen te zwaaien. Inhoudelijk heb ik niet zo veel tegen op de acties, de moestuin actie vond ik leuk, daar gaat het niet om. Echter het principe stuit me hopeloos tegen de borst: gedragsbeïnvloeding via kinderen op een sluwe manier. En vergeet niet dat het bij dit soort acties om keiharde euro’s gaat in de vorm van het creëren van een paar procent omzetvergroting die gerealiseerd wordt doordat kinderen hun ouders massaal naar de Albert Heijn slepen. Uiteindelijk ben ik ook onder de druk bezweken en heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn om weer een paar zakjes met dubbele plaatjes te scoren.

Wat moet je er mee?

Wettelijk gezien is er weinig specifieke wetgeving met betrekking tot kinderen en reclame  (wat ik raar vind). Er is wel een Kinder- en jeugreclamecode, een vorm van zelfregulering vanuit de branche zelf. Maar daar valt natuurlijk helemaal niks van te verwachten. Wat je wel kan doen is deze vorm van marketing doorzien en je afvragen of het wel zo’n gezonde situatie is dat jouw kinderen bij jou thuis de dienst uitmaken en opgevoed worden met het idee dat je met spiegeltjes en kraaltjes te koop bent. Ergo: je kan er dus vrij weinig aan doen en in discussies met anderen merk ik dat ik tegen de stroom in aan het roeien ben, nu is dat ook wel eens lekker, maar ik wil het maar even gezegd hebben. En als laatste: die paar procent omzetverhoging van de Appie komt uit jouw portemonnee en met die tientallen euro’s die je extra besteed aan boodschappen kan je ook prima ander leuke dingen doen.

Job Baart de la Faille

Ik ben een online coach die je helpt om slimmer te werken (en niet harder). Via online coaching help ik je om jouw eigen systeem en gedrag te ontwikkelen.

3 Comments

  • GJ schreef:

    Hi Job, leuke blog heb je! Leuk te lezen. We zullen dit vast nog wel eens bespreken bij een of andere fam. Meeting. Over kidsmarketing, ben het gedeeltelijk wel met je eens hoor. Echter zou het vaak ook niet precies juist andersom werken? Juist de ouders zich heel graag populair willen maken. Het liefst in zo groot mogelijke hoeveelheden alle prullaria mee naar huis nemen (wat extra art. kopen…) om juist de kids te verrassen? Dus het blijft lastig hiervoor wat willen, laat staan, kunnen regelen. En persoonlijk zou ik daar zeker niet voor zijn! Grt Gerrit Jan

    • Hey Gerrit Jan!, dank voor je reactie. Het werkt inderdaad ook andersom waarbij dat ouders veel prullaria naar huis slepen. Dat moeten ouders zelf weten, daar zijn ze oud en wijs genoeg voor, al denk ik dat het allemaal wat minder mag. Wat het probleem met het bespelen van kinderen is dat ze niet wilsbekwaam zijn en niet doorhebben wat marketing is. Ik denk wel dat het gezond is als we met z’n allen afspreken dat we kinderen niet als inzet gebruiken bij marketing acties.

      • Gerrit Jan schreef:

        Wat minder zou zeker geen kwaad kunnen, maar ’t blijft lastig, want waar ligt de grens? Daarbij hoort het natuurlijk ook bij de opvoeding ze hier mee om te leren gaan. En gewoon nee (durven) zeggen. Denk dan ook ff aan de zeurpaal/happy meals van de McDonalds etc. Gaat hem voorlopig niet worden vrees ik… Fijne dag!

× Maak een belafspraak