Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

De kunst van het loslaten

By 7 mei 2014augustus 31st, 20212 Comments

Bij het loslaten probeer je jezelf los te maken van hetgeen je dwarszit. Een veelgehoorde uitdrukking ‘laat het los’, maar wat is dat loslaten? En hoe doe je dat eigenlijk?

Na het lezen van het e-book The One Skill van Leo Babauta krijg ik wat meer inzicht in hoe dat werkt. Een kleine samenvatting van de benadering in het boek.

Waarom loslaten?

De hoofdoorzaak van veel van onze problemen is ons onvermogen om los te laten. Onbewust willen we alles en dat wordt problematisch wanneer we vasthouden aan een ideaalbeeld dat ons ongeluk brengt. De weerstand om los te laten veroorzaakt stress, twijfel, irritatie, frustratie en angst.

Onderdelen van het loslaten

Het proces van het loslaten kan je opdelen in meerdere vaardigheden. Deze vaardigheden vormen samen de basis van het het loslaten. Je kan de vaardigheden los van het elkaar zien en los van elkaar oefenen.

De onderdelen van het loslaten zijn:

1. Het opmerken van de signalen

Wanneer je probeert vast te houden aan iets dat niet werkt doen zich kleine signalen voor in de vorm van stress, boosheid, irritatie of angst. Als je deze emoties en gevoelens ervaart kan je proberen vast te stellen waarom deze zich voordoen. Het opmerken van deze signalen is de eerste stap. Er is overigens niets mis met het ervaren deze emoties en gevoelens. We kunnen ze niet stoppen of wensen dat we ze niet voelen. Het is juist goed om deze gevoelens waar te nemen en ze te accepteren. Deze signalen geven aan dat er wat aan de hand is, we hebben dan de mogelijkheid om hier bij stil te staan. In plaats van direct door te schieten in een boze reactie waar we later spijt van hebben.

2. Het zien van het ideaalbeeld

Als je de signalen opmerkt kan je bij jezelf te rade gaan waardoor deze gevoelens en emoties veroorzaakt worden. Vaak zul je merken dat de emoties worden veroorzaakt doordat je probeert vast te houden aan een ideaalbeeld dat je in je hoofd hebt. Het vasthouden aan dit ideaalbeeld veroorzaakt frustratie. De signalen doen zich niet zomaar voor. Er zit een reden achter. Als je boos wordt op iemand komt dat hoogstwaarschijnlijk niet door die persoon, maar door jouw perceptie van de situatie. Het is jouw onvrede met de situatie, jij wil dat het anders loopt. Jij hebt een ander beeld (een ideaalbeeld) van hoe het zou moeten gaan. Het hebben van een ideaalbeeld is overigens niet per definitie negatief. Er zijn wereldwonderen verricht met een ideaalbeeld voor ogen. Het wordt problematisch als jij er zelf veel problemen door ondervindt en er aan onderdoor gaat.

3. Het onderkennen van het negatieve gevolgen

Je herkent de signalen en ziet het ideaalbeeld waar je aan vast probeert te houden. Maar wat is er mis met boosheid of irritatie zo af en toe? Niet zo veel zou je zeggen, maar als je er te star aan vasthoudt en er naar gaat handelen zijn ze schadelijk voor je. Het levert je ongeluk en stress op. Als dat zich opkropt werkt het nadelig voor je relaties met anderen en met jezelf.

4. Loslaten met compassie

Als het ideaalbeeld veel leed veroorzaakt dan is het loslaten een daad van liefde en compassie. Als je echt het beste wenst voor jezelf en anderen om je heen kun je het ideaalbeeld loslaten. Als je het niet kan loslaten, bedenk dan hoe goed het zou zijn als je het ideaalbeeld niet meer zou hebben. Loslaten is moeilijk, soms is het ook genoeg om je ideaalbeeld bij te stellen zodat het beter past bij de realiteit. Als dit doet zul je merken dat je minder spanning zult ervaren over de situatie.

5. Het zien van de realiteit

Nu je het ideaalbeeld hebt losgelaten kan je de realiteit onder ogen zien en deze accepteren. Hierbij zul je zien dat je andere dingen opmerkt. Als je boos bent op iemand zul je zien dat de ander ook lijdt onder de situatie en daar moeilijk mee om kan gaan. Als je hier met compassie mee om kan gaan doe je iets goeds voor een ander én voor jezelf.

Wat loslaten niet is

Er zijn veel misvattingen over wat loslaten is. Maar nu je weet wat loslaten kan je ook bedenken wat loslaten niet is:

  • Loslaten is niet het opgeven in een moeilijke situatie
  • Loslaten is niet het nemen van een slachtofferrol
  • Loslaten is niet het stoppen met het verbeteren van jezelf
  • Loslaten is niet iedereen overal mee weg laten komen
  • Loslaten is niet het laten ontstaan van slordigheid
  • Loslaten is niet het stoppen met het verbeteren van de wereld
  • Loslaten is niet anderen gelijk geven wanneer ze fout zitten
  • Loslaten is niet het opgeven van een standaard met normen en waarden van onze maatschappij

Tot zover deze samenvatting uit het boek. Het boek is kort en bondig en leest prettig. De genoemde voorbeelden maken dat het loslaten tot de verbeelding spreekt en dat het de moeite is het loslaten eens te oefenen. Tot zo ver de theorie. Nu aan de slag met de praktijk.

 

 

Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder

2 Comments

× Vragen?