Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

50 tips om productief en stressvrij te werken van guru David Allen

By 24 april 2015augustus 31st, 2021No Comments

getting-things-doneAfgelopen woensdag was ik bij de masterclass Getting Things Done van de Amerikaanse guru op het gebied van productiviteit David Allen. David Allen heeft met z´n boek Gettings Things Done uit 2001 de wereld veroverd. Op inzichtelijke wijze vertelt hij hoe je van een gedachte die voorbij flitst naar een uitgevoerde handeling kan komen. Tijdens de masterclass geeft hij een aantal mooie oneliners die je kunnen helpen om efficiënt en stressvrij te werken.

1. Als we op Jupiter landen hebben we nog steeds een systeem nodig om dingen gedaan te krijgen. Het zal altijd nodig zijn om na te denken over een slimme manier om dingen gedaan te krijgen.

2. Je hoofd is een chaotisch kantoor, schep orde in deze chaos. In je hoofd zitten eindeloos veel dingen die je wil doen, deze veranderen ook nog eens per seconde, probeer orde aan te brengen in deze chaos.

3. Het echt managen van tijd is een illusie. Hoe goed je GTD systeem ook is, het is een illusie dat je tijd kan gaan managen.

4. In een fractie van een seconde kan je een goed idee bedenken. Hou hier rekening mee als je hard aan het zwoegen bent om iets gedaan te krijgen, misschien moet je iets minder hard ploeteren maar ruimte scheppen om een goed idee te laten ontstaan.

5. Je hersenen zijn ontworpen om ideeën te krijgen en niet om ze vast te houden. Het is onmogelijk om al je goede ideeën te onthouden, het is makkelijk om ideeën te krijgen als jezelf de kans geeft.

6. Slim zijn is het anticiperen van dom of vergeetachtig gedrag van jezelf. Leg bijvoorbeeld dingen spullen klaar de avond voordat je ergens heen gaat om te voorkomen dat je ze gaat vergeten.

7. Probeer jezelf uit te dagen om ideeën niet vaker dan één keer te hebben. Dit zal er voor zorgen dat je ideeën beter gaat vast leggen als ze voorbij flitsten.

8. Als je al je ideeën gaat opschrijven zal je aan de ene kant schrikken wat je allemaal in je hoofd hebt, aan de andere kant zal het opluchten doordat je ideeën opschrijft.

9. Keuze stress is een gevaarlijke ziekte. Zeker in onze tijd waar het aantal mogelijkheden elke dag exponentieel toeneemt.

10. Als je een dwangmatige lijstjesmaker wordt zal er niks meer uit je handen komen.

11. Troep ontstaat vanzelf en vernietigt zichzelf niet. Het is zaak om voor jezelf overzicht te behouden en dingen te ordenen.

12. Maak je todo lijst duidelijk aan de hand van de volgende stappen.

13. Om te een idee om te zetten naar een uitvoerbare taak moet je nadenken wat je precies moet doen.

14. Als iets minder kost dan 2 minuten doe het dan meteen. Ik vind dit zelf een zeer belangrijke tip. Bijvoorbeeld als je e-mail aan het verwerken bent zorg ervoor dat je dingen gelijk afhandelt zodat ze niet op je todo lijst hoeven komen te staan.

15. Het probleem met Evernote is dat het vaak gebruikt wordt om alleen dingen in op te slaan en minder voor het opzoeken van dingen.

16. Wat je hard nodig hebt op de todolijst is ruimte. De neiging is groot om alles helemaal vol te plannen. Maar juist door ruimte in te plannen ontstaan goede ideeën. De lekkerste kaas zit daadwerkelijk in de gaten.

17. De GTD methodologie staat los van systemen. Je zal een vertaling moeten maken naar een systeem dat voor jou goed werkt.

18. Zet geen nieuwe todo’s in oude lijsten. Daarmee wordt het alleen maar overzichtelijker wat je wil doen. Werk eerst je hele lijst bij.

19. Slechte vergaderingen veroorzaken slechte e-mails. Doordat de afspraken niet helder zijn weet niemand precies wat er afgesproken is.

20. Een GTD systeem zal de wereld niet veranderen, maar het helpt je wel met het opbouwen van een gezonde relatie met de dingen die je wilt doen.

21. Laat me weten als je nog iets van mij nodig hebt. Het is van belang om dit af te stemmen met mensen met wie je samenwerkt om te voorkomen dat er iemand wacht op jouw input.

22. Veel mensen die werken in de ICT gebruiken weer gewoon papier. Ik heb altijd een opschrijfboekje bij me om ideeën vast te leggen, dit gaat vaak makkelijk dat pielen met je smartphone.

23. Als ik leidinggevenden coach vraag ik vaak naar waar ze nu over nadenken. Dit geeft vaak een goede aanleiding om problemen bij productiviteit en efficiëntie te bespreken.

24. Dingen die je niet goed managet kosten veel energie.

25. Getting things done gaat niet over het gedaan krijgen van dingen, maar meer over hoe je werkt en wat je stress geeft.

26. Getting things done gaat over het opbouwen van een gezonde relatie met de dingen in je leven die je bezighouden.

27. Angst kun je omschrijven als toekomstige dingen die echt lijken.

28. Controle is verslavend. Het is verleidelijk om door te slaan in de mate waarop je dingen wil controleren. Ik denk dat we daar allemaal op onze eigen manier last van hebben.

29. Maak een lijst van projecten zodat je deze kan delen. Bijvoorbeeld om je baas te kunnen laten zien dat je te veel op je bordje hebt.

30. Kijk regelmatig vooruit en achteruit in je agenda en mail box om inzicht te krijgen met welke projecten je allemaal bezig bent.

31. Dingen vergen je aandacht omdat je ze niet de juiste aandacht geeft. Pas als je zaken de aandacht geven die ze verdienen kun je ze daarna met rust laten. Bijvoorbeeld het doen van je belastingaangifte 🙂

32. Soms moet je even rustig aan doen om tot de juiste oplossing te komen. In plaats van doorbuffelen tot je tegen een betonnen muur loopt.

33. Je hoeft geen dingen vast te leggen die hun eigen patroon hebben. Als je door de supermarkt bij jou in de buurt loopt om boodschappen te doen heb je waarschijnlijk al de juiste route in je hoofd.

34. Doe wekelijks een review en loop door je lijst met todo’s heen om te kijken of alles nog relevant is en om te zien wat je afgelopen week hebt gedaan, daar kun je veel van leren.

35. Je todo lijst is zo goed als je ‘m zelf maakt.

36. Amsterdam is het San Fransico van Europa. Altijd goed om te horen. San Fransisco is een fijne stad.

37. Het is een prettig gevoel dat jezelf buiten je comfort zone kan begeven.

38. Geheimen van de kenniswerker ninja.

39. Een biertje dat je drinkt als je hard gewerkt hebt smaakt beter dan een biertje dat je drinkt om het werk dat je moet doen te vermijden.

40. Ik ben niet mijn werk. Belangrijk om te realiseren dat je los staat van je werk zoals je ook niet je eigen gedachten bent.

41. 5 stappen om de troep in de keuken te lijf te gaan.

42. Je hersenen zijn er voor om ideeën te krijgen niet om ze vast te houden.

43. GTD is er voor om de aapjes in je hoofd stil te krijgen.

44. Opgeruimd en georganiseerd zijn verschillende dingen. Je bureau kan perfect opgeruimd zijn, maar dat zegt niks over hoe georganiseerd je bent.

45. Als je midden in de troep zit kan je niet nog een troep beginnen. Als je projecten op orde zijn kan je binnen een project prima een tijdelijke puinhoop aan.

46. Je moet je koppie gebruiken om je gedachten helder te krijgen.

47. Als je niet regelmatig van je surfboard valt surf je waarschijnlijk op te kleine golven. Als je te veel in je comfortzone werkt mis je de uitdaging.

48. Snelle tips om overzicht te verkrijgen voor leidinggevenden.

49. GTD is eigenlijk jezelf klaar maken voor elke mogelijke situatie die zich kan voordoen.

50. Bedankt voor het lezen van dit artikel 😉

Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder

× Vragen?