fbpx Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

#153 Stoppen met prioriteiten stellen

By 27 mei 2021augustus 31st, 2021No Comments

Waarom prioriteiten stellen niet werkt

prioriteiten stellen

Waar zal ik vandaag eens mee beginnen? Een goede todo lijst maken helpt om overzicht te krijgen. Maar dan.. Alles lijkt even belangrijk. Volgens de Eisenhouwer methode prioriteiten te stellen? Niet praktisch. Hoe dan wel..? Onlangs hoorde ik dat het woord prioriteit afkomstig is van het franse woord priorité. Dat is enkelvoud! We proberen er vaak zelf meervoud van te maken door prioriteiten te willen stellen (meervoud, raar dat ‘prioriteiten’ zo gewoon leest). Vaak komt er dan uit dat alles ‘belangrijk en dringend’ is. Als alles dringend is dan is niks meer dringend. Het inzicht dat er op één moment maar één ding prioriteit heeft is geruststellend. Als je écht goed naar je lijst kijkt weet je vaak meteen wat dat is. Ik sorteer mijn lijst met hetgeen de meeste prioriteit heeft op dát moment en begin. Dus beter prioriteit maken in plaats van veel prioriteiten stellen.

Beginnen met prioriteit stellen

  • Zorg ervoor dat de taken die je op je todolijst zet ongeveer even lang duren bij voorkeur niet te lang, bij voorbeeld maximaal een half uur (anders begin je altijd met de kleinste taak, werk dat langer duurt zet je deze beter in de agenda)
  • Zet de taak met de meeste prioriteit bovenaan bovenaan. (als er niets heeeeel dringends is is dat een taak die belangrijk is voor de lange termijn óf het is een uitsteltaak (eet die kikker eerst)) en begin.
  • Begin met ongestoord werken aan één taak tegelijk als dat niet lukt probeer het eens met de Pomodoro methode.
  • Als je jezelf stoort met een gedachte aan een andere taak: schrijf die op en ga verder met je huidige taak.
  • Elke keer als je klaar bent kan je sorteren op prioriteit welke taak je daarna oppikt.

Prioriteit stellen

Elke dag jongleren door ‘prioriteiten te stellen‘ werkt niet. Beter maak je prioriteit van je van een aantal belangrijke dingen in je leven: gezond eten, veel bewegen, niet te veel werken. Dan zul je ook zien dat er taken wegvallen omdat ze simpelweg niks toevoegen. Zo laat ik de rest van deze paragraaf weg aangezien ik al 300 woorden heb, genoeg volgens Google ?

Job Baart de la Faille

Ik ben een online coach die je helpt om slimmer te werken (en niet harder). Via online coaching help ik je om jouw eigen systeem en gedrag te ontwikkelen.

× Maak een belafspraak